A Római Birodalom, a civilizáció és a hatalom szimbóluma, nem csupán diadalívekből és filozófusok bölcsességeiből állt. Létezett egy sötétebb, kevésbé ismert oldala is, melyet furcsa törvények, különös szokások és véres rítusok árnyékoltak be. Ezek a jelenségek nem csupán a periférián, hanem a római társadalom szívében is jelen voltak, formálva a mindennapi életet és a hatalmi struktúrákat.
A jogrendszer, bár sokak szerint kifinomult volt, olykor egészen bizarr rendelkezéseket tartalmazott. Például, bizonyos esetekben a család feje korlátlan hatalommal rendelkezett a családtagok élete felett, beleértve a halálbüntetést is. A rabszolgák jogai pedig szinte teljesen hiányoztak, életük a tulajdonos kénye-kedvétől függött.
A rómaiak szórakozásának egy jelentős része a véres gladiátorviadalokból és állatviadalokból állt, melyek ezreket vonzottak a Colosseumba.
A vallási rítusok sem voltak mindig békés természetűek. Bár a hivatalos vallás a hagyományos istenek tiszteletére épült, a privát szférában elterjedtek a misztikus kultuszok, melyek olykor emberáldozatokat is bemutattak. Ezek a kultuszok, mint például a Mithrász-kultusz, titokzatosságukkal és egzotikus rítusaikkal vonzották a híveket.
A társadalmi szokások terén is találunk meglepő jelenségeket. A nemek közötti egyenlőtlenség mélyen gyökerezett a római társadalomban. A nők jogai korlátozottak voltak, és a férfiak uralma szinte minden területen érvényesült. A házasságok gyakran politikai célokat szolgáltak, és a szerelem ritkán játszott szerepet a párválasztásban.
Furcsa törvények a mindennapi életben
A Római Birodalom, a maga nagyságában és pompájában, nem csak a jog és a civilizáció bölcsője volt, hanem otthona volt néhány meglehetősen furcsa törvénynek is, amelyek a mindennapi életet szabályozták. Ezek a szabályozások, bár ma már bizarrnak tűnhetnek, a rómaiak társadalmi rendjének és értékrendjének tükrei.
Például, a házasságtörés kérdése igen bonyolult volt. Míg a férfiaknak viszonylag nagy szabadságuk volt ebben a tekintetben, a nők esetében a hűtlenség súlyos bűncselekménynek számított. Sőt, egy törvény felhatalmazta a férjet, hogy megölje hűtlen feleségét és annak szeretőjét, ha rajtakapja őket. Ezt a jogot azonban csak bizonyos körülmények között gyakorolhatta.
A temetkezési szertartások is szigorú szabályozás alá estek. A luxuskiadások korlátozása érdekében törvények korlátozták a temetések költségeit és a sírok díszítését. Ez a rendelkezés a társadalmi egyenlőtlenségek enyhítését és a pazarlás visszaszorítását célozta.
A rómaiak úgy vélték, hogy a túlzott gyász megzavarja a társadalmi rendet, és veszélyezteti a közösség jólétét.
Egy másik érdekes példa a ruhákkal kapcsolatos törvények. A bíbor színű tóga viselése kizárólag a szenátorok kiváltsága volt. Ezzel kívánták kifejezni és fenntartani a társadalmi hierarchiát. Az egyszerű polgároknak be kellett érniük a kevésbé feltűnő, fehér tógákkal.
Végül, a személyes higiénia terén is voltak szabályozások. Bár a nyilvános fürdők (thermae) népszerűek voltak, a fürdés időtartamát és a fürdőkben való viselkedést is törvények szabályozták. Ez a szabályozás célja a közegészség védelme és a rend fenntartása volt.
A pater familias korlátlan hatalma
A római társadalom alapja a család volt, melynek élén a pater familias állt. Az ő hatalma szinte korlátlan volt, ez pedig a birodalom árnyoldalának egyik legmarkánsabb példája.
A pater familias jogkörei kiterjedtek a család minden tagjára, beleértve a feleséget, a gyermekeket, a rabszolgákat és a távolabbi rokonokat is. Ő döntött minden fontos kérdésben, például a házasságokról, a gyermekek sorsáról, és a családi vagyon kezeléséről.
A pater familias élete és halál ura volt a családtagjai felett.
Ez azt jelentette, hogy eladhatták őket rabszolgának, kitaszíthatták a családból, sőt, akár meg is ölhették őket, anélkül, hogy ezért felelnie kellett volna a törvény előtt. Bár a gyakorlatban a gyilkosság ritka volt, a pater familias hatalma mégis félelmetes volt.
A fiúgyermekek csak akkor váltak önállóvá, ha a pater familias meghalt. Lánygyermekek pedig sosem, hiszen a férjük családjába kerülve az ő pater familias-uk alá tartoztak.
A római jog részletesen szabályozta a pater familias jogait és kötelezettségeit, de a hatalommal való visszaélés ellen nem nyújtott valódi védelmet. Ez a rendszer súlyos igazságtalanságokhoz vezethetett, különösen a nők és a gyermekek esetében. A pater familias hatalma a római társadalom szerves része volt, de egyben a birodalom sötét oldalának is egyértelmű megnyilvánulása.
Rabszolgaság: a társadalom alapköve és kegyetlen valósága

A Római Birodalom nagysága és pompája egy sötét alapzaton nyugodott: a rabszolgaság intézményén. A rabszolgák léte áthatotta a társadalom minden szegmensét, a mezőgazdaságtól a bányászatig, a háztartástól a gladiátorviadalokig. Ők voltak a birodalom gazdasági motorjának nélkülözhetetlen alkatrészei, akiknek munkája nélkül a római civilizáció elképzelhetetlen lett volna.
A rabszolgák státusza rendkívül kiszolgáltatott volt. Jogilag tárgyaknak minősültek, nem pedig embereknek. Uruk teljes hatalommal rendelkezett felettük, életük és haláluk felett. Megvásárolhatták, eladhatták, megkínozhatták vagy akár meg is ölhették őket, anélkül, hogy ezért felelniük kellett volna. A rabszolgák származása változatos volt: hadifoglyok, eladósodott polgárok, kalózok által elrabolt emberek – mindannyian a rabszolgaság sorsára juthattak.
A rabszolgák élete rendkívül nehéz volt. A bányákban dolgozók, a földeken robotolók és a gladiátorok mindennapjai a kimerítő munkáról, a kegyetlen bánásmódról és a korai halálról szóltak. A háztartásokban szolgáló rabszolgák helyzete némileg jobb lehetett, de ők is állandó megaláztatásnak és kiszolgáltatottságnak voltak kitéve.
A rabszolgaság nem csupán egy gazdasági rendszer volt, hanem a római társadalom mélyen gyökerező erkölcsi és társadalmi berendezkedésének a része.
Voltak rabszolgafelkelések is, amelyek közül a leghíresebb Spartacus lázadása volt. Ez a felkelés megmutatta, hogy a rabszolgákban is él a szabadság iránti vágy, és hogy képesek szembeszállni elnyomóikkal. Bár a felkeléseket végül leverték, komoly félelmet keltettek a római elitben.
A rabszolgaság a Római Birodalom bukásával sem tűnt el teljesen, de a késő antikvitásban és a középkor elején a jogi és társadalmi helyzete fokozatosan változott. A rabszolgaság eltörlése azonban hosszú és bonyolult folyamat volt, amely csak évszázadok múlva következett be.
Gladiátorjátékok: szórakozás halállal fűszerezve
A gladiátorjátékok a Római Birodalom egyik legellentmondásosabb és legvéresebb szórakozási formái voltak. Bár a modern kor embere számára elképzelhetetlen a halál nyilvános ünneplése, a rómaiak számára ez a látványosság a társadalmi rend, a hatalom és a virtus megnyilvánulása volt. A gladiátorok, akik gyakran rabszolgák, hadifoglyok vagy elítélt bűnözők voltak, élet-halál harcot vívtak egymással vagy vadállatokkal, a közönség üdvrivalgása közepette.
A játékok eredete a halotti áldozatokhoz köthető, ahol a harcosok a halott szellemét hivatottak kiengesztelni. Később azonban a gladiátorviadalok a politikai hatalom demonstrálásának és a nép szórakoztatásának eszközévé váltak. A Colosseum, Róma ikonikus amfiteátruma, a gladiátorjátékok központja volt, ahol több tízezer ember gyűlt össze, hogy szemtanúja legyen a véres küzdelmeknek.
A gladiátorok képzése szigorú volt, és külön gladiátoriskolákban (ludi) zajlott. Itt a gladiátorok különböző fegyverekkel és harcmodorokkal ismerkedtek meg, és szigorú edzésnek vetették alá magukat. A gladiátorok között különböző típusok voltak, mindegyikük sajátos fegyverzettel és stílussal rendelkezett. Ilyen volt például a thraex, aki thrák pajzzsal és görbe karddal harcolt, vagy a retiarius, aki hálóval és szigonnyal próbálta legyőzni ellenfelét.
A gladiátorviadalok nem csupán a harcról szóltak, hanem a morális értékekről és a bátorságról is. A gladiátoroknak bizonyítaniuk kellett a rátermettségüket és a kitartásukat, még a halál árnyékában is.
A játékok menete szigorú szabályok szerint zajlott. A harc előtt a gladiátorok esküt tettek (sacramentum gladiatorium), amellyel elkötelezték magukat a harcra. A küzdelem során a közönség hangos kiáltásokkal és gesztusokkal fejezte ki tetszését vagy nemtetszését. Ha egy gladiátor megadta magát, a közönség döntött a sorsáról: ha a hüvelykujjukat lefelé fordították (pollice verso), az a halálos ítéletet jelentette.
A gladiátorjátékok nem voltak mentesek a korrupciótól és a manipulációtól. A gazdag és befolyásos emberek gyakran fogadásokat kötöttek a gladiátorokra, és a játékok eredményét befolyásolni próbálták. A gladiátorok élete kockázatos volt, de a sikeres gladiátorok hírnévre és vagyonra tehettek szert. Egyes gladiátorok a társadalom elismert tagjaivá váltak, és a nők körében is népszerűek voltak.
A gladiátorjátékok a kereszténység terjedésével fokozatosan vesztettek népszerűségükből. A keresztények elítélték a vérontást és az erőszakot, és a gladiátorjátékokat a pogány vallás szimbólumának tekintették. Az utolsó gladiátorjátékot 404-ben rendezték meg, amikor Honorius császár betiltotta őket.
Állatviadalok a Colosseumban: egzotikus vadak a porondon
A Colosseum, Róma ikonikus amfiteátruma, nem csupán gladiátorviadalok helyszíne volt. A venationes, azaz az állatviadalok is a nézők szórakoztatásának fontos részét képezték. Ezek az események sokkal többről szóltak, mint egyszerű vérontásról; a Római Birodalom erejét és kiterjedését demonstrálták.
A birodalom távoli provinciáiból hoztak egzotikus vadakat, hogy a római közönség megcsodálhassa és láthassa őket harcolni. Oroszlánok, tigrisek, elefántok, medvék, krokodilok, zebrák, zsiráfok, struccok és sok más állat került a Colosseum arénájába. Az állatokat gyakran speciálisan képzett bestiarii nevű gladiátorok ellen küldték, akik a vadállatok elleni harcra specializálódtak. A bestiarii alacsonyabb rangú gladiátorok voltak, gyakran elítélt bűnözők vagy rabszolgák, akiknek ez a küzdelem jelentette a túlélés egyetlen esélyét.
Az állatviadalok nem csupán az állatok és emberek közötti harcot jelentették. Gyakran előfordult, hogy az állatokat egymás ellen uszították, ami még véresebb és látványosabb küzdelmekhez vezetett. Az elefántok és orrszarvúk összecsapásai különösen népszerűek voltak. A rómaiak úgy gondolták, hogy ezek a viadalok a természet felett aratott győzelmet szimbolizálják, és a birodalom erejét fejezik ki.
A venationes nem csupán szórakozás volt, hanem politikai eszköz is. A császárok és más befolyásos személyek az állatviadalok révén mutatták meg gazdagságukat és hatalmukat, ezzel is növelve népszerűségüket a nép körében.
Az állatviadalokhoz kapcsolódó logisztika hatalmas erőfeszítéseket igényelt. Az állatokat hosszú utakon szállították a birodalom különböző részeiből Rómába. Az állatok elhelyezése és gondozása komoly kihívást jelentett, és speciális létesítményeket kellett kiépíteni a Colosseum környékén. Az állatok etetése és itatása óriási mennyiségű erőforrást emésztett fel. A vadászatuk és szállításuk gyakran pusztítást okozott az ökoszisztémában azokon a területeken, ahonnan származtak.
Az állatviadalok a római társadalom különböző rétegeit vonzották. A császártól a legszegényebb polgárokig mindenki részt vett ezeken az eseményeken. A Colosseum hatalmas befogadóképessége lehetővé tette, hogy a nézők tömegei szurkoljanak a kedvenc állataiknak vagy gladiátoraiknak.
Közegészségügyi kihívások és a higiénia hiánya
A Római Birodalom, bár a mérnöki bravúrok és a fejlett infrastruktúra szimbóluma, sötét árnyakat is vetett a közegészségügy terén. A hatalmas népsűrűség, különösen a városokban, komoly kihívásokat jelentett a higiénia fenntartásában.
A szennyvízelvezetés, bár alapvetően megoldott volt a cloaca maximának köszönhetően, nem volt tökéletes. A csatornák gyakran eltömődtek, a hulladék pedig az utcákon gyűlt, ami ideális táptalajt biztosított a betegségek terjedéséhez. A szegényebb negyedekben a helyzet még rosszabb volt, ahol a lakosság gyakran kénytelen volt közvetlen közelében élni a szennyvízzel.
A fürdők, bár a tisztálkodás helyszínei voltak, paradox módon a fertőzések forrásai is lehettek. A víz gyakran nem volt megfelelően fertőtlenítve, így a baktériumok és vírusok könnyen terjedhettek a fürdőzők között.
A higiénia hiánya és a zsúfoltság kombinációja katasztrofális következményekkel járt, rendszeres járványokhoz vezetve, amelyek megtizedelték a lakosságot.
A vízvezetékek, bár tiszta vizet biztosítottak a városoknak, ólomból készültek, ami krónikus ólommérgezéshez vezethetett, különösen a gazdagabb rétegekben, akik gyakrabban használták a vezetékes vizet.
A higiéniai szokások is hagytak kívánnivalót maguk után. Bár a rómaiak ismerték a szappan használatát, az nem volt széles körben elterjedt. Az étkezési szokások is kockázatokat hordoztak, mivel az élelmiszerek gyakran nem voltak megfelelően tárolva vagy elkészítve, ami ételmérgezésekhez vezethetett.
A közegészségügyi tudatosság hiánya tovább súlyosbította a helyzetet. Bár voltak kísérletek a járványok elleni védekezésre, a betegségek okait nem értették meg teljesen, így a megelőzési módszerek is korlátozottak voltak. A malária például, ami a mocsaras területeken gyakori volt, súlyos problémát jelentett, és csak később sikerült hatékonyan kezelni.
A római fürdők sötét titkai

A római fürdők, a thermae, nem csupán a tisztálkodás helyszínei voltak, hanem a társasági élet központjai is. Azonban e fényűző épületek falai mögött sötétebb titkok rejtőztek. A közfürdőkben lopások és zsebtolvajlások mindennaposak voltak. A zsúfoltság és a fürdőzők figyelmetlensége ideális terepet biztosított a bűnözőknek.
A higiénia sem volt a mai értelemben vett színvonalú. Bár a víz folyamatosan áramlott, a medencéket sokszor több száz ember használta egyszerre, ami a betegségek terjedésének melegágya volt. A fürdőmesterek feladata volt a rend fenntartása, de ez gyakran kudarcot vallott.
A korabeli források szerint a fürdőkben gyakran előfordultak erőszakos cselekmények, sőt, akár gyilkosságok is.
A fürdők kevert nemű használata erkölcsi aggályokat is felvetett. Bár elvileg külön időpontokban fürödtek a nők és a férfiak, ez a szabály nem mindig érvényesült. A Martialis epigrammái gyakran gúnyolódtak a fürdőkben tapasztalható erkölcstelenségeken.
A luxus ellenére a római fürdők árnyékos oldala sokkal komplexebb volt, mint azt elsőre gondolnánk. A társadalmi élet központja egyben a bűn, a betegség és az erkölcstelenség színtere is lehetett.
A nők helyzete a társadalomban: korlátok és kivételek
A római nők helyzete paradox volt. Jogilag férjük vagy apjuk felügyelete alatt álltak, nem rendelkeztek politikai jogokkal, és gazdasági önállóságuk korlátozott volt. A pater familias, a családfő hatalma kiterjedt rájuk is.
Azonban a valóság ennél árnyaltabb képet mutat. A felsőbb osztályokba tartozó nők jelentős befolyást gyakorolhattak férjükre, fiaikra, sőt, akár a politikára is a színfalak mögött. Vagyonuk kezelésében nagyobb szabadságot élveztek, és néha még üzleti tevékenységet is folytathattak.
„A nők ereje nem a törvényekben, hanem a társadalmi befolyásukban rejlett.”
A házasság célja a születésszabályozás ellenére a gyermeknemzés volt, különösen fiúk születése. A gyermektelen nők stigmatizálva voltak. A válás lehetséges volt, de társadalmi megítélése eltérő volt, és gyakran komoly következményekkel járt.
A Vesta-szüzek kivételes helyzetben voltak. Ők a Vesta istennő templomában szolgáltak, és 30 évig szüzességet kellett fogadniuk. Cserébe kiváltságokat élveztek: önállóan rendelkezhettek vagyonukkal, tanúskodhattak bíróságon, és tisztelet övezte őket. Ennek ellenére a fogadalom megszegése élve eltemetéssel járt.
Különös étkezési szokások és lakomák
A római lakomák híresek voltak a fényűzésükről és a mértéktelenségükről. A gazdag rómaiak számára az étkezés nem csupán a táplálkozásról szólt, hanem a társadalmi státusz demonstrálásáról is. Minél több és minél különlegesebb ételt szolgáltak fel, annál nagyobb volt a házigazda presztízse.
Az étkezési szokások gyakran bizarrnak tűnhetnek a mai szemmel. A páva nyelve, a sólymok, és a tengeri sünök mind a menü részét képezhették. A szalvéták használata nem volt általános, így az étkezés után a vendégek gyakran a rabszolgák hajába törölték a kezüket.
A rómaiak úgy gondolták, hogy az evés utáni hányás segít helyet csinálni a következő fogásnak, így a mértéktelenségnek nem kellett korlátot szabni.
A vomitorium, bár sokan azt hiszik, egy speciális hányásra kialakított helyiség volt, valójában a színházak kijáratait jelölte. A gazdag rómaiak azonban valóban alkalmaztak hánytatószereket, hogy minél többet ehessenek.
A bor fontos szerepet játszott a lakomákon. Gyakran fűszerezték, mézzel édesítették, vagy éppen vízzel hígították. A vendégek nem csak a mennyiséget, hanem a minőséget is nagyra értékelték, a legdrágább borok presztízsértékkel bírtak.
A halotti kultusz és a temetkezési rítusok
A rómaiak a halált nem a létezés végének, hanem egy átmeneti állapotnak tekintették. A halotti kultusz rendkívül fontos szerepet játszott az életükben, áthatva mindennapjaikat és vallási szokásaikat. A temetkezési rítusok pedig bonyolultak és szigorúan szabályozottak voltak, tükrözve az elhunyt társadalmi helyzetét és a család vagyonát.
A szegényeket általában egyszerűen elégették vagy eltemették, míg a gazdagabbak számára fényűző temetéseket rendeztek. A halotti tor, a silicernium, elengedhetetlen része volt a rítusoknak, ahol az elhunyt tiszteletére ételt és italt áldoztak, majd a család és barátok együtt fogyasztották el.
A mumifikálás is előfordult, bár ritkábban, mint Egyiptomban. A bebalzsamozott testet néha a házban tartották egy ideig, mielőtt eltemették vagy elégették.
A rómaiak úgy hitték, hogy az elhunyt szelleme, a manes, továbbra is befolyással bír a túlélőkre, ezért gondoskodni kellett róla, hogy boldog és elégedett maradjon.
A síremlékek fontosak voltak az elhunyt emlékének megőrzésében. A gazdagok monumentális síremlékeket emeltek, gyakran szobrokkal és feliratokkal díszítve, míg a szegényebbek egyszerűbb sírköveket állítottak. A sírok közelében gyakran áldoztak ételt és italt a manes-nek.
A Lemuria ünnepén, május 9-én, 11-én és 13-án a család feje éjjel felkelt, mezítláb járta be a házat, és babot szórt a háta mögé, miközben azt kiabálta: „Ezekért váltsátok meg magatokat és távozzatok!”. Ezzel a rituáléval igyekeztek elűzni a rosszindulatú szellemeket.
Babonaság és a jóslás szerepe a rómaiak életében

A rómaiak életét áthatotta a babonaság és a jóslás. Számos istent és szellemet tiszteltek, akiknek befolyást tulajdonítottak az emberi sorsra. A jóslás, vagyis az augurium, kulcsfontosságú volt a politikai és katonai döntések meghozatalában. A madarak repülésének, a belsőségek vizsgálatának, vagy éppen a villámlás irányának értelmezése mind-mind a jövőbe való betekintést szolgálta.
A rómaiak hittek a jelekben és előjelekben. Egy váratlan esemény, egy furcsa álom, vagy egy rendellenes természeti jelenség mind baljós vagy éppen kedvező üzenetet hordozhatott. Ezeket az előjeleket komolyan vették, és gyakran befolyásolták a mindennapi életüket.
A rómaiak számára a jóslás nem csupán babona volt, hanem a természetfeletti erőkkel való kommunikáció elengedhetetlen eszköze.
A papok (augurok) feladata volt az előjelek értelmezése és a jóslatok megfogalmazása. Ők voltak a közvetítők az istenek és az emberek között. A szibillai könyvek, amelyek állítólag a cumaei Sibylla jóslatait tartalmazták, különösen fontosak voltak válsághelyzetekben.
A babonaság nem korlátozódott a hivatalos vallásra. Számos népi hiedelem és szokás is elterjedt volt, például a szerencsehozó amuletták viselése, a rontás elhárítása, vagy a gonosz szellemek elűzése.
A büntetések brutalitása és a nyilvános kivégzések
A Római Birodalom jogrendszere, bár sok tekintetben fejlett volt, a büntetések végrehajtásában rendkívül brutális tudott lenni. A nyilvános kivégzések gyakoriak voltak, és nem csupán a bűnös megbüntetését szolgálták, hanem elrettentő céllal is bírtak a lakosság számára. A halálbüntetés formái változatosak voltak, a keresztre feszítéstől kezdve az állatok elé vetésen át a lefejezésig.
A gladiátorjátékok nem csupán szórakozást nyújtottak, hanem a büntetések végrehajtásának is színterei lehettek. A damnatio ad bestias, azaz az állatok elé vetés különösen kegyetlen büntetés volt, melyet a legsúlyosabb bűnök elkövetői, például hazaárulók és közveszélyes bűnözők szenvedtek el. A kivégzések gyakran nagyszabású látványosságokká váltak, melyekre a nép tömegesen sereglett össze.
A rómaiak hittek abban, hogy a nyilvános kivégzések a társadalmi rend fenntartásának elengedhetetlen eszközei.
A rabszolgák helyzete különösen kiszolgáltatott volt. Bármilyen vétségért kegyetlen büntetések jártak, melyeket a gazdájuk saját belátása szerint szabhatott ki. A korbácsolás, a megbélyegzés és a kínzások mindennaposak voltak. A rabszolgák kivégzése sem volt ritka, gyakran a legszörnyűbb módszerekkel hajtották végre, elrettentve ezzel a többi rabszolgát a lázadástól.
Politikai gyilkosságok és összeesküvések a hatalomért
A Római Birodalom történetét átszövik a politikai gyilkosságok és összeesküvések, melyek a hatalomért folytatott könyörtelen harc szerves részei voltak. A szenátusban, a császári udvarban, sőt, még a hadseregben is mindennaposak voltak az intrikák.
Számos császár esett áldozatul merényletnek. Caligula, akinek őrültsége legendás volt, a testőrsége által szervezett összeesküvés áldozata lett. Commodus, aki gladiátorként is szerepelt, szintén palotaforradalom áldozata lett. A császárok hatalmuk megtartása érdekében gyakran alkalmaztak besúgókat és kémeket, akik folyamatosan jelentették a gyanús tevékenységeket.
A hatalom megront, a korlátlan hatalom pedig korlátlanul megront.
Az összeesküvések gyakran nem csupán egy-egy uralkodó ellen irányultak, hanem teljes dinasztiák eltörlésére is. A Julius-Claudius dinasztia végét is több gyilkossági kísérlet és a hatalmi harc jellemezte.
A politikai gyilkosságok nem mindig nyilvánvalóak. Gyakran mérgezés vagy „természetes halál” álcája mögé bújtak, megnehezítve a valódi okok feltárását. A hatalomért folytatott küzdelemben nem számított a rokonság, barátság vagy a korábbi szövetségek. Mindenki potenciális ellenség volt.
A szexuális erkölcsök kettőssége és a prostitúció
A római társadalomban a szexuális erkölcsök rendkívül kettősek voltak. Míg a házasságon belüli hűséget elvárták a nőtől, a férfiak számára a szexuális élet sokkal szabadabb volt. Gyakori volt a rabszolgákkal, prostituáltakkal vagy akár más férfiakkal való kapcsolat.
A prostitúció széles körben elterjedt és elfogadott tevékenység volt. A prostituáltak, gyakran rabszolgák vagy felszabadított rabszolgák, nyilvánosan dolgoztak, és adót fizettek a tevékenységük után. A bordélyházak (lupanaria) gyakoriak voltak a városokban.
A római jog szabályozta a prostitúciót, de nem tiltotta.
Érdekes módon, a prostituáltak státusza alacsony volt, de a szolgáltatásaikra igény volt a társadalom minden rétegében. A férfiak társadalmi helyzete nem sérült azzal, ha prostituáltakkal létesítettek kapcsolatot, sőt, ez gyakran a férfiasság jeleként is értelmezhető volt. A homoszexualitás is létezett, bár a társadalmi megítélése változó volt, és aktív és passzív szerepeket különböztettek meg benne.
Keresztényüldözés: a hit ára a birodalomban

A római birodalom nem csupán a jog, a mérnöki tudomány és a katonai erő diadala volt, hanem a vallási türelmetlenség és a kegyetlen üldözések színtere is. A keresztényüldözés a birodalomban nem volt állandó, hanem időszakosan fellángoló jelenség, melynek hátterében politikai, gazdasági és vallási okok álltak.
Az üldözések kezdetben szórványosak voltak, Néró császár uralkodása idején (64-68) váltak először nagyszabásúvá. Néró a római tűzvészt a keresztényekre kente, ezzel kiváltva a lakosság haragját és megindítva a brutális megtorlást. Az áldozatok között volt Szent Péter és Szent Pál is.
Később, a 3. században, a birodalom válságos időszakában a keresztények kollektív bűnbakká váltak. Az uralkodók úgy vélték, hogy az istenek haragját vonják magukra a birodalomra, mivel nem imádják a hagyományos római isteneket. Decius császár (249-251) és Diocletianus császár (284-305) uralkodása alatt a keresztényüldözés a tetőpontra hágott.
A keresztények megtagadták a császár isteni mivoltának elismerését, ez pedig a birodalom egységét veszélyeztette a hatalom szemében.
A Diocletianus-féle üldözés különösen kegyetlen volt, a keresztény templomokat lerombolták, a szent könyveket elégették, a papokat és a híveket pedig kínzásoknak vetették alá, vagy kivégezték. A keresztényeknek választaniuk kellett a hitük megtagadása és a halál között. Sokan inkább a mártíromságot választották, ezzel is erősítve a keresztény közösséget.
Az üldözések végül Constantinus császár uralkodása alatt értek véget, aki 313-ban a Milánói ediktumban engedélyezte a szabad vallásgyakorlást a birodalomban, ezzel a kereszténység is legálissá vált. Azonban a keresztényüldözés emléke mélyen beivódott a keresztény kultúrába, és a mártírok tisztelete a mai napig él.
A Római Birodalom hanyatlásának sötét jelei
A Római Birodalom hanyatlásának időszakában a korábban virágzó társadalom árnyékos oldalát mutatta meg. A furcsa törvények egyre gyakoribbá váltak, gyakran a császárok szeszélyeit tükrözve. Például, bizonyos időszakokban büntették a cölibátust, míg máskor a túlzott luxust igyekeztek korlátozni, gyakran önkényes módszerekkel.
A különös szokások is elterjedtek, a dekadencia és a hedonizmus jeleként. A gazdagok pazarló lakomákat rendeztek, ahol ritka és egzotikus ételeket fogyasztottak, miközben a nép nagy része éhezett. A cirkuszi játékok brutalitása is fokozódott, egyre véresebb és szadistább előadásokkal szórakoztatva a tömeget.
A hanyatlás egyik legszembetűnőbb jele a véres rítusok újjáéledése volt. Bár a római vallás hagyományosan nem volt emberáldozatos, a válságos időkben egyesek a régi, sötét praktikákhoz fordultak, remélve, hogy ezzel elnyerik az istenek kegyét és megállítják a birodalom pusztulását.
A gladiátorviadalok, bár a birodalom történetének részei voltak, ebben az időszakban váltak a társadalmi feszültségek levezetésének eszközévé. A halál és erőszak látványa elterelte a figyelmet a valódi problémákról, miközben a politikai elit a saját hatalmát igyekezett megszilárdítani.