Történelem

10 furcsa szokás a történelemből, amit ma már el sem tudunk képzelni

A történelem tele van olyan szokásokkal, amelyek a mai ember számára szinte felfoghatatlanok. Gondoljunk csak bele, hogy ami számunkra a természetes, az elődeinknek talán furcsa lett volna, és fordítva. Az idő múlásával a társadalmi normák, a higiéniai szokások és a mindennapi életvitel gyökeresen megváltoztak.

Az, amit mi ma etikettnek nevezünk, évszázadokkal ezelőtt merőben más jelentést hordozott. Például a középkorban a fürdés nem volt mindennapos dolog, sőt, sokan egyáltalán nem fürödtek. Ehelyett a parfümökkel próbálták elfedni a kellemetlen szagokat. Ez a higiéniai hiányosság elképzelhetetlen a mai világban.

A társadalmi hierarchia is nagyban befolyásolta a szokásokat. A nemeseknek megengedett dolgok a közemberek számára tilosak voltak. Az étkezési szokások is jelentősen eltértek. A villák például csak a 16. században kezdtek elterjedni, addig kézzel ettek az emberek, ami ma már szinte elképzelhetetlen egy formális vacsorán.

A múlt szokásai rávilágítanak arra, hogy a kultúra és a társadalom folyamatosan változik, és ami ma természetes, az holnap már furcsának tűnhet.

A gyógyítási módszerek is sokszor ijesztőek voltak. A középkorban a betegségeket gyakran vérontással próbálták gyógyítani, ami sok esetben inkább ártott, mint használt. Az orvosi tudás hiánya miatt sokan haltak meg olyan betegségekben, amelyek ma már könnyen kezelhetőek.

Az öltözködés is teljesen más volt, mint ma. A nők például fűzőket viseltek, amelyek szorosan összenyomták a derekukat, ezzel eszméletvesztést és belső szervi problémákat okozva. A férfiak pedig parókát hordtak, ami a higiénia szempontjából szintén problematikus volt.

A középkori orvostudomány bizarr praktikái: Vérontás és trepanáció

A középkori orvostudomány, a mai szemmel nézve, gyakran bizarr és ijesztő praktikákat alkalmazott. Két különösen kiemelkedő példa erre a vérontás és a trepanáció, amelyek a kor orvosi gondolkodásának alappillérei voltak, és rendkívül elterjedtek.

A vérontás, vagyis a vér lecsapolása, a humorális patológia elméletén alapult. Ez az elmélet azt vallotta, hogy a testben négy testnedv (vér, nyálka, sárga epe és fekete epe) egyensúlyban kell lennie ahhoz, hogy az ember egészséges legyen. Ha valaki megbetegedett, azt az egyensúly felborulásának tulajdonították, és a vérontással próbálták helyreállítani azt. A vérontást mindenféle betegségre alkalmazták, a fejfájástól a pestisig. Gyakran borbélyok végezték, akiknek a vörös-fehér csíkos jelzése a vérontás és a sebészet jelképe volt.

A vérontás módjai változatosak voltak. Használhattak érvágást, amikor egy eret vágtak fel, vagy piócákat, amelyekkel a vért szívatták le. A piócák alkalmazása elvileg kíméletesebb módszernek számított, de a fertőzés veszélye itt is fennállt.

A vérontás olyan gyakori volt, hogy a középkori orvosok részletesen kidolgozták, hogy melyik testrészből, mikor és mennyi vért kell lecsapolni a kívánt hatás eléréséhez.

A trepanáció, vagyis a koponyalékelés, egy még drasztikusabb eljárás volt. Ennek során egy lyukat fúrtak a koponyába, általában valamilyen idegi vagy mentális probléma kezelésére. A cél az volt, hogy „kiengedjék a rossz szellemeket”, vagy enyhítsék a koponyán belüli nyomást. Bár ijesztően hangzik, archeológiai leletek bizonyítják, hogy a trepanációt már az őskorban is alkalmazták, és a középkorban sem tűnt el teljesen.

A trepanációt általában fejfájás, epilepszia, mentális betegségek és koponyasérülések esetén alkalmazták. Az eljárást fúrókkal, vésőkkel vagy speciális trepanáló eszközökkel végezték. A betegek túlélési esélyei függtek a sebész ügyességétől és a fertőzés elkerülésétől.

Bár a vérontás és a trepanáció ma már elképzelhetetlennek tűnik, a középkori orvosok komolyan hitték, hogy ezek a beavatkozások segítenek a betegeken. A kor orvostudománya a megfigyelésen és a hagyományokon alapult, és nem rendelkezett a modern orvostudomány eszközeivel és ismereteivel.

Ezek a praktikák rávilágítanak arra, hogy az orvostudomány mennyit fejlődött az évszázadok során, és milyen szerencsések vagyunk, hogy ma már hatékonyabb és biztonságosabb kezelések állnak rendelkezésünkre.

A viktoriánus gyászszertartások morbid szépsége: Halotti fotók és hajművészet

A viktoriánus korban a gyász mélyen áthatotta az emberek életét. A magas halálozási arány, különösen a gyermekek körében, a gyászszertartásokat rendkívül kidolgozottá és – mai szemmel nézve – furcsává tette. Két különösen szembetűnő szokás a halotti fotók és a hajművészet volt.

A halotti fotók, vagy „memento mori” (emlékezz a halálra) fotók a halott családtagokról készültek. A fotózás ekkor még viszonylag új technológia volt, és sok család számára ez volt az egyetlen lehetőség, hogy képet készítsenek szerettükről. Gyakran a halottat úgy rendezték el, mintha aludna, vagy akár életben lenne, néha még a szemeit is kinyitották utólagos retusálással. Ezek a képek nem a morbiditást szolgálták, hanem a szeretet és az emlékezés megőrzését.

A hajművészet a gyász egy másik, meglepő formája volt. A halott személy hajából ékszereket, koszorúkat, sőt, akár egész képeket is készítettek. A haj az örökkévalóság szimbóluma volt, mivel a halál után is megmaradt. A hajművészeti alkotások a gyászolók számára egy kézzelfogható emléket jelentettek, melyet magukkal hordhattak, vagy a házukban őrizhettek.

A hajművészet nem csupán a gyász kifejezése volt, hanem a viktoriánus nőiesség egy aspektusa is. A hajat a szépség és a nőiesség jelképének tartották, így a hajművészeti alkotások a nők kézügyességét és kreativitását is bemutatták.

A hajművészet technikái változatosak voltak. A legegyszerűbb formája a hajfonat volt, melyet medálba vagy gyűrűbe foglaltak. A bonyolultabb alkotásokhoz speciális eszközöket és technikákat használtak, például hajszövő kereteket és ragasztókat. A hajművészeti alkotások elkészítése időigényes és precíz munka volt, ami a gyászolók számára egyfajta terápiát is jelentett.

Bár a halotti fotók és a hajművészet ma már furcsának tűnhetnek, fontos megérteni a viktoriánus kor társadalmi és kulturális kontextusát. A gyász elfogadott és nyilvános része volt az életnek, és az emberek különböző módokon keresték a módját, hogy kifejezzék a szeretetüket és az emlékezésüket a halott szeretteik iránt.

A hajművészetnek különböző fajtái voltak:

  • Emlék hajművészet: A halott szerettünk emlékére készített hajdíszek.
  • Barátság hajművészet: Élő barátok hajából készült ékszerek, a barátság jelképeként.
  • Szerelmes hajművészet: A szerelmesek egymás hajából készítettek ajándékokat.

A hajművességhez használt eszközök:

  1. Hajszövő keret
  2. Olló
  3. Fésű
  4. Ragasztó
  5. Tű és cérna

A rómaiak vizelet-használata: Fogfehérítés és textilfestés

A rómaiak vizeletet használtak fogfehérítésre és textilfestésre.
A rómaiak vizeletet használtak fogfehérítésre és textilfestésre, mivel az ammónia hatékony tisztítószerként működött.

A mai higiéniai elvárások mellett szinte elképzelhetetlennek tűnik, hogy a rómaiak vizeletet használtak fogfehérítésre és textilfestésre. Pedig ez a gyakorlat meglepően elterjedt volt az ókori Rómában, és nem csupán a szegényebb rétegek körében.

A vizelet ammóniatartalma volt a kulcs. Az ammónia természetes tisztító- és fehérítőszerként funkcionált. A fogfehérítéshez a vizeletet egyszerűen a fogakra dörzsölték, vagy szájvizként öblögették vele. Bár a gondolat undorító, a rómaiak úgy vélték, hogy ez a módszer hatékonyan távolítja el a fogakról a szennyeződéseket és a foltokat.

A textiliparban a vizeletet a gyapjú és más anyagok tisztítására és fehérítésére használták. A ruhákat vizeletben áztatták, majd alaposan kimosták. Ez a folyamat segített eltávolítani a természetes olajokat és szennyeződéseket a szálakból, így a textília fogékonyabbá vált a festésre.

A vizelet beszerzése nem volt probléma, hiszen nyilvános illemhelyeken gyűjtötték, sőt, a vizelet után adót is szedtek.

A fullones, vagyis a római takarítók és mosók, hatalmas mennyiségű vizeletet használtak fel munkájuk során. A legkeresettebb a portugál vizelet volt, mert a portugálok állítólag a legtisztább vizet itták. A vizeletnek tehát komoly piaci értéke volt, és a császárok ebből is hasznot húztak. Vespasianus császár híres mondása, a „Pecunia non olet” (A pénznek nincs szaga) éppen erre a vizeletadóra utal.

Persze, a rómaiak nem voltak teljesen tudatlanok a higiéniáról. Fürdőházakban tisztálkodtak, és ismerték a szappan bizonyos formáit. Azonban a vizelet könnyű elérhetősége és állítólagos hatékonysága miatt továbbra is népszerű maradt a fogfehérítés és a textilkezelés terén.

A középkori Európa „egészséges” étrendje: Fűszerekkel elfedett romlott hús

A középkori Európa élelmezése sokszor távol állt a mai értelemben vett egészséges táplálkozástól. A hús, különösen a szegényebb rétegek számára, ritka és értékes táplálék volt. Amikor pedig hozzájutottak, a romlás elkerülése komoly kihívást jelentett.

Hűtési eljárások hiányában a húst sózással, füstöléssel vagy szárítással tartósították. Ezek a módszerek azonban nem voltak tökéletesek, így a hús gyakran romlott állapotban került a tányérra. A romlott hús fogyasztása természetesen kockázatos volt, de a nélkülözés gyakran felülírta az óvatosságot.

Éppen ezért a középkori szakácsok nagy mennyiségű fűszert használtak. Nem csupán az ízek javítása volt a cél, hanem a romlott hús szagának és ízének elfedése is. A bors, a fahéj, a szegfűszeg és más egzotikus fűszerek nemcsak drágák voltak, hanem a romlás jeleit is el tudták takarni.

A fűszerezés tehát egyfajta túlélési stratégia volt, bár nem feltétlenül a legegészségesebb. A gazdagabbak számára a fűszerek a jólétet is szimbolizálták, míg a szegényebbek számára a romlott hús fogyaszthatóságának biztosítását.

A középkori konyhákban a fűszerek nem csupán ízesítők voltak, hanem a romlás elleni harc eszközei is.

A fűszerek használata mellett a hús elkészítési módja is fontos szerepet játszott. A hosszas főzés és sütés segített a baktériumok elpusztításában, bár ez nem mindig volt elegendő. Gyakran előfordultak ételmérgezések, melyek súlyos következményekkel jártak.

Bár ma már elképzelhetetlennek tűnik, a középkori Európában a fűszerekkel elfedett romlott hús fogyasztása mindennapos jelenség volt, mely rávilágít a korabeli élelmezés nehézségeire és a túlélésért folytatott küzdelemre.

A reneszánsz higiéniai szokásai: Parfümök a mosakodás helyett

A reneszánsz korában a higiénia egészen másképp festett, mint ahogy azt ma elképzeljük. A víz használata a tisztálkodásra nem volt elterjedt, sőt, bizonyos körökben egyenesen károsnak tartották. Úgy vélték, hogy a víz megnyitja a pórusokat, és ezáltal a betegségek könnyebben bejuthatnak a szervezetbe.

Ehelyett a parfümök játszottak kulcsszerepet a kellemetlen szagok elfedésében. Minél erősebb és intenzívebb illat, annál jobb! A nemesek és a gazdag polgárok rengeteg pénzt költöttek illatszerekre, hogy elnyomják a testük természetes szagát. A parfümök nem csupán a testre kerültek, hanem a ruhákra, a bútorokra és még a levegőbe is permetezték őket.

A mosakodás hiánya természetesen nem jelentette azt, hogy az emberek teljesen tisztátalanok lettek volna. Használtak száraz tisztálkodási módszereket, például gyakran cseréltek inget, mely felszívta a verejtéket, és a bőrt száraz ruhával dörzsölték át. Az ingeket rendszeresen mosták, így azok tisztábbak voltak, mint a test, amit takartak.

A reneszánsz ember számára a parfüm nem csupán illatszer volt, hanem a tisztaság és az egészség szimbóluma.

A kézmosás étkezés előtt és után nem volt általános gyakorlat. A legtöbb ember egyszerűen letörölte a kezét egy ruhával. A fogápolás is gyerekcipőben járt: a fogakat gyakran dörzsölték durva anyagokkal, ami inkább ártott, mint használt.

A városok sem voltak a tisztaság mintaképei. A szennyvíz az utcákon folyt, a hulladékot pedig egyszerűen kidobták az ablakon. Emiatt a parfümök használata a városi környezetben is elengedhetetlen volt.

A reneszánsz higiéniai szokásai tehát merőben eltértek a maiaktól. A parfümök uralták a tisztálkodást, a víz használata pedig kerülendő volt. Bár ma már elképzelhetetlennek tűnik, ez a korszak emberei számára a mindennapi élet része volt.

A kínai lábkötés hagyománya: A szépség fájdalmas ára

A kínai lábkötés, a „lótuszláb” kialakításának szokása, egy sokkoló példája annak, hogyan torzíthatja el a szépségideál a valóságot. Bár ma már elképzelhetetlennek tűnik, Kínában a 10. századtól egészen a 20. század elejéig elterjedt gyakorlat volt.

A folyamat már kislánykorban, általában 4 és 9 éves kor között kezdődött. A lányok lábujjait, kivéve a nagylábujjat, szorosan a talp alá hajtották, majd szoros kötésekkel rögzítették. Ezt a kötést naponta cserélték, egyre szorosabbra húzva, ezzel megtörve a lábfej csontjait és akadályozva a normális növekedést.

A cél az volt, hogy a lábfej mérete ne haladja meg a 10 centimétert, ami a „három hüvelykes lótuszláb” ideálját jelentette.

Ez a brutális eljárás élethosszig tartó fájdalommal, mozgáskorlátozottsággal és számos egészségügyi problémával járt. A lábkötés következtében a lábfej eltorzult, a lábujjak elsorvadtak, és gyakran fertőzések alakultak ki. A nők nehezen tudtak járni, munkát végezni, és teljes mértékben másokra voltak utalva.

Miért tartott ilyen sokáig ez a kegyetlen szokás? A lótuszláb a nőiesség, a finomság és a magas társadalmi státusz szimbóluma volt. A kicsi lábú nők vonzóbbnak számítottak a házasságpiacon, és a lábkötés a család gazdagságát és tekintélyét is jelezte. A lábkötött nők nem tudtak fizikai munkát végezni, ami azt mutatta, hogy családjuk megengedheti magának, hogy eltartsák őket.

Bár a 20. század elején törvényileg betiltották a lábkötést, a szokás még sokáig fennmaradt a vidéki területeken. Az utolsó lábkötött nők még ma is élnek Kínában, emlékeztetve minket a szépségideálok sötét oldalára és a nők testére gyakorolt társadalmi nyomásra.

A lábkötés egy szörnyű példa arra, hogy a szépségért való áldozat milyen mértékű lehet. Ma már nehezen érthető, hogy egy ilyen fájdalmas és káros szokás évszázadokon keresztül fennmaradhatott.

A vikingek tisztálkodási szokásai: Fésűk és csipeszek a harcmezőn

A vikingek meglepően gyakran használtak fésűt és csipeszt.
A vikingek fésűket és csipeszeket is vittek magukkal harcba, hogy mindig ápoltak és tiszták maradjanak.

A vikingekről sokaknak a harc, a fosztogatás és a durvaság jut eszébe. Azonban a valóság ennél jóval árnyaltabb. Bár a harc fontos része volt az életüknek, meglepően nagy hangsúlyt fektettek a személyes higiéniára és a megjelenésre. Ez a szokásuk a mai kor embere számára furcsának tűnhet, különösen ha a korabeli európai normákat vesszük figyelembe.

A régészeti leletek azt mutatják, hogy a vikingek rendszeresen használtak fésűket, melyek gyakran csontból, szarvból vagy fából készültek. Ezeket nem csak a haj rendben tartására használták, hanem a szakáll ápolására is. A fésűk jelenléte a sírokban azt sugallja, hogy a megjelenés fontos volt számukra a túlvilágon is.

A vikingek a tisztálkodás terén is megelőzték korukat. Bár nem rendelkeztek a mai értelemben vett fürdőszobákkal, rendszeresen fürödtek, akár hetente egyszer is, ami a középkori Európában ritkaságnak számított. Szappant is használtak, melyet állati zsírból és hamuból készítettek.

A viking férfiak és nők is használtak csipeszeket a szőrszálak eltávolítására, ami a mai kor embere számára sem idegen, de a harcias vikingekről kevésbé gondolnánk, hogy ennyire adtak a külsejükre.

A vikingek tükröket is használtak, melyek gyakran csiszolt fémből készültek. Ezek segítségével ellenőrizhették a megjelenésüket. A leletek között találunk fülpiszkálókat is, ami arra utal, hogy a fülhigiéniára is figyelmet fordítottak.

A vikingek a higiénia fontosságát felismerték, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy a korabeli európai népekhez képest egészségesebbek és ápoltabbak voltak. Bár a harc és a fosztogatás a vikingek életének szerves része volt, a tisztálkodási szokásaik és a megjelenésükre való odafigyelésük egy meglepően kifinomult oldalt mutat be róluk.

A 18. századi parókák világa: Tetvek és liszt a szépségért

A 18. század, a rokokó és a felvilágosodás kora, nem csak a művészet és a filozófia virágzását hozta el, hanem a divat terén is egészen bizarr szokások születését. Ezek közül is kiemelkedik a parókák kultusza, ami ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik.

A parókák nem csak a férfiak, hanem a nők körében is elterjedtek. Minél nagyobb, minél díszesebb volt egy paróka, annál magasabb társadalmi rangot jelzett viselője. Ez a méret azonban komoly problémákkal is járt.

A parókákat emberi hajból, ló- vagy kecskeszőrből készítették. A higiénia ebben az időben még nem volt a mai szinten, így a parókák hamar tetvek tanyájává váltak. A tetveket persze nem lehetett könnyen eltávolítani, ami komoly kellemetlenségeket okozott a viselőknek. A vakarózás mindennapos volt, ami nem éppen a kifinomultság jele.

A parókák elkészítése bonyolult és időigényes folyamat volt. A formázáshoz zsírt és lisztet használtak. A lisztet nem csak a formázáshoz, hanem a paróka színének eléréséhez is alkalmazták. A fehér paróka a legdivatosabb volt, ami a liszt bőséges használatával volt elérhető. Ez a liszt azonban nem csak a tetveket vonzotta, hanem a rágcsálókat is, akik szívesen rágcsálták a parókákat, amíg azok a tárolóban voltak.

A parókák nem csak a tetvek és a rágcsálók paradicsomai voltak, hanem rendkívül nehezek is.

Egy nagyobb paróka akár több kilót is nyomhatott, ami komoly terhet rótt a viselője nyakára és hátára. A nők parókáit gyakran díszítették tollakkal, ékszerekkel, sőt, akár hajómodellekkel is, ami tovább növelte a súlyt és a kényelmetlenséget.

A parókákat nem mosták gyakran, hiszen a formázásuk nagyon időigényes volt. Ehelyett inkább illatosították őket, ami persze nem oldotta meg a higiéniai problémákat, csupán elfedte a kellemetlen szagokat.

A parókák viselése tehát nem volt éppen kényelmes és higiénikus dolog. Ma már elképzelhetetlennek tartjuk, hogy valaki ilyen módon próbálja kifejezni a társadalmi státuszát, vagy a divatot követni.

Az ókori egyiptomiak állatszeretete és kultusza: Balzsamozott macskák és szent bogarak

Az ókori Egyiptom történetében az állatok tisztelete és kultusza mélyen áthatotta a mindennapi életet és a vallási hiedelmeket. Ez a jelenség, ami ma már furcsának tűnhet, a korabeli egyiptomiak világképének szerves része volt. Az állatok nem csupán házi kedvencek vagy haszonállatok voltak, hanem isteni megnyilvánulások, szent lények, amelyek közvetlen kapcsolatban álltak az istenekkel.

A macskák különleges helyet foglaltak el az egyiptomiak szívében. Bastet, a termékenység, a család és az otthon védőistennője macskafejű nőként ábrázolták. A macskák védelme annyira fontos volt, hogy törvény tiltotta a megölésüket, és ha valaki véletlenül elgázolt egy macskát, súlyos büntetésre számíthatott. A macskák halála után a család gyászolta őket, megnyírták a szemöldöküket a gyász jeleként, és a macskákat balzsamozva temették el, gyakran apró ékszerekkel és egerekkel együtt, hogy legyen mit enniük a túlvilágon.

A macskák balzsamozása és szentként való tisztelése ma már elképzelhetetlennek tűnhet, de az ókori Egyiptomban ez a gyakorlat a mély vallási meggyőződésből fakadt.

A szkarabeuszbogarak, különösen a Scarabaeus sacer, szintén szent állatoknak számítottak. A szkarabeuszbogár, ahogy a trágyagolyót görgeti, a nap útját szimbolizálta az égen, és Khepri istennel, a felkelő nap istenével azonosították. A szkarabeuszbogarak a feltámadást és az örök életet is jelképezték, ezért gyakran helyezték őket a múmiák mellé, szívszkarabeusz formájában, hogy megvédjék a halottat a túlvilágon.

Az állatok tisztelete nem korlátozódott a macskákra és a szkarabeuszbogarakra. Számos más állat is szentnek számított, például a krokodilok (Sobek isten), a sólymok (Hórusz isten), a bika (Apis bika), és a páviánok (Thot isten). Ezeket az állatokat templomokban tartották, gondosan ápolták, és szertartások keretében imádták őket.

A kultusz része volt az állatok balzsamozása is. Nem csak a macskákat, hanem más állatokat is balzsamozva temettek el, gyakran hatalmas állattemetőkben. Ezek a temetők, mint például a Szakkara melletti macskatemető, lenyűgöző bizonyítékai az ókori egyiptomiak állatok iránti mély tiszteletének és hitüknek a túlvilági életben.

Az állatkultusz furcsasága a mai ember számára abban rejlik, hogy az állatoknak tulajdonított isteni hatalom és a velük való bánásmód mélyen eltér a modern szemlélettől. Az ókori egyiptomiak számára azonban ez a hitrendszer a világuk megértésének és a harmónia megteremtésének alapvető eszköze volt.

Avatar

BEM6.hu

About Author

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Get Latest Updates and big deals

[contact-form-7 id="2533" title="Newsletter"]

Our expertise, as well as our passion for web design, sets us apart from other agencies.

Btourq @2023. All Rights Reserved.