A használt autó vásárlás 2025-ben sem egyszerű feladat, sőt, a technológiai fejlődés új buktatókat hoz magával. Míg a külső szemre hibátlan járművek csábítóak lehetnek, a valóság gyakran rejt komoly problémákat, melyek több százezer forintos kiadásokat eredményezhetnek.
A rejtett hibák felismerése kulcsfontosságú. Ne elégedj meg a külső szemrevételezéssel! Különös figyelmet kell fordítani az akkumulátor állapotára, a motorvezérlő szoftver frissességére és a vezetéstámogató rendszerek (ADAS) hibátlan működésére. Ezek a rendszerek komplexek és költségesek lehetnek javítani.
A jövő használt autópiacán a diagnosztikai eszközök használata elengedhetetlen a rejtett szoftveres és elektronikai hibák feltárásához.
A hibrid és elektromos autók esetében az akkumulátor állapota kritikus tényező. Kérdezz rá a garanciára és a szerviztörténetre. Egy akkumulátorcsere jelentős anyagi terhet jelenthet.
Végül, ne feledkezz meg a professzionális átvizsgálásról! Egy független szakértő véleménye aranyat érhet, és megelőzheti a későbbi kellemetlenségeket.
A piac változásai: elektromos autók, hibridek és a hagyományos modellek
2025-re a használt autó piacon jelentős változások várhatóak, különösen az elektromos autók (EV), a hibridek és a hagyományos belsőégésű motorral szerelt (ICE) modellek terén. A vásárlóknak fel kell készülniük a technológiai különbségekből adódó speciális kockázatokra.
Az elektromos autók esetében kiemelten fontos az akkumulátor állapotának felmérése. Egy jelentősen leromlott akkumulátor cseréje akár több millió forintba is kerülhet, ami jelentősen befolyásolja az autó értékét. Ellenőrizni kell a töltési ciklusok számát és az akkumulátor kapacitásának csökkenését.
A hibridek kombinálják a belsőégésű motor és az elektromos hajtás előnyeit, de a hibalehetőségek is megsokszorozódnak. A hibrid rendszer komplexitása miatt a javítások drágábbak lehetnek.
A hagyományos autók esetében a megszokott problémák mellett (rozsda, motorikus problémák) a szigorodó környezetvédelmi normák miatt a javítások egyre költségesebbek lehetnek.
A szoftveres frissítések is egyre fontosabb szemponttá válnak. A régebbi modellek esetében előfordulhat, hogy a gyártó már nem biztosít frissítéseket, ami befolyásolhatja az autó funkcionalitását és biztonságát.
Érdemes szakértő segítségét kérni a használt autó átvizsgálásakor, különösen az elektromos és hibrid modellek esetében, hogy elkerüljük a rejtett hibákból adódó komoly anyagi károkat.
Általános ellenőrzési pontok: karosszéria, gumik, lámpák
A használt autó vásárlásakor az első benyomás sokat számít, de a felszín alatt rejtőzhetnek komoly problémák. Kezdjük a külső szemrevételezéssel!
Karosszéria: Alaposan vizsgáld meg a fényezést! A színeltérések, különösen az illesztéseknél, korábbi sérülésekre utalhatnak. Keresd a rozsdafoltokat, főleg a kerékjáratoknál, küszöböknél és az ajtók alján. A horpadások és karcolások nem csak esztétikai hibák, hanem a karosszéria védelmét is gyengíthetik.
A karosszéria sérülései nem csak a kinézetet rontják, hanem komolyabb, strukturális problémákra is utalhatnak, amelyek javítása több százezer forintba kerülhet.
Gumik: A gumik állapota sokat elárul az autó előéletéről. Ellenőrizd a mintamélységet, ami minimum 1,6 mm kell, hogy legyen. Nézd meg az abroncsok oldalát, keresd a repedéseket és sérüléseket. Az egyenetlen kopás futómű problémákra utalhat, ami költséges javítást vonhat maga után. A gumik gyártási dátumát is ellenőrizd (DOT szám), a túl régi gumik (5-6 évnél idősebbek) még jó mintamélység mellett is elveszíthetik tapadásukat.
Lámpák: A lámpák működése alapvető fontosságú a biztonság szempontjából. Ellenőrizd az összes lámpát (fényszórók, irányjelzők, féklámpák, ködlámpák, tolatólámpa), hogy megfelelően működnek-e. A repedt vagy párás lámpabúrák nem csak a látási viszonyokat rontják, hanem a lámpatestbe kerülő nedvesség komoly elektromos problémákat is okozhat.
A karosszéria rejtett sérülései: rozsda, korábbi javítások nyomai, fényezés egyenetlenségei

A karosszéria állapota kulcsfontosságú a használt autó vásárlásakor, hiszen a rejtett sérülések komoly kiadásokhoz vezethetnek. A rozsda az egyik leggyakoribb probléma, ami sokszor csak a felszín alatt bújik meg. Különösen figyelj az ajtók aljára, a sárvédőívekre, a küszöbökre és a csomagtartó környékére. Ezeken a helyeken a rozsda könnyen elindulhat, és ha nem veszed észre időben, a javítás több százezer forintba kerülhet.
A korábbi javítások nyomai szintén árulkodóak lehetnek. Nézd meg alaposan a karosszéria illesztéseit. Ha a hézagok nem egyenletesek, vagy a színek árnyalata eltér, az arra utalhat, hogy az autót korábban javították, esetleg balesetes volt. A nem megfelelően elvégzett javítások gyengíthetik a karosszéria szerkezetét, és növelhetik a korrózió kockázatát.
A fényezés egyenetlenségei is gyanúsak lehetnek. A narancsbőrös felület, a foltok, vagy a színeltérések mind arra utalhatnak, hogy az autót újrafényezték. Ha a fényezés nem gyári, az felveti a kérdést, hogy miért volt szükség a javításra. Érdemes mágneses vastagságmérővel ellenőrizni a fényezés vastagságát, mert a vastagabb réteg javításra utalhat.
A rejtett rozsda és a szakszerűtlen javítások komoly értékvesztést okozhatnak és veszélyeztethetik a biztonságodat.
Ne feledd, hogy a gondos átvizsgálás elengedhetetlen a használt autó vásárlásakor. Ha bizonytalan vagy, kérj segítséget egy szakértőtől, aki a tapasztalatával segíthet feltárni a rejtett hibákat.
A motor alapos vizsgálata: olajszint, szivárgások, hangok
A motor az autó szíve, ezért a használt autó vásárlásakor kiemelt figyelmet kell fordítani rá. Egy elhanyagolt motor több százezer forintos javítást is igényelhet, ami jelentősen megnöveli a vételárat.
Elsőként az olajszintet ellenőrizd. Húzd ki az olajszintmérő pálcát, töröld tisztára, majd dugd vissza és ismét húzd ki. Az olajszintnek a minimum és maximum jelzés között kell lennie. Ha az olajszint alacsony, az olaj öreg vagy szennyezett, az gondot jelezhet.
A motor szivárgásait is alaposan vizsgáld meg. Nézz körül a motorblokk körül, keresve olajfolyásokat vagy egyéb nedvességet. Különösen figyelj a tömítésekre és a csatlakozásokra. Ha szivárgást látsz, az komolyabb problémát is jelezhet, például elöregedett tömítéseket vagy repedt motorblokkot.
Indítsd be a motort és figyeld a hangját. Figyelj a szokatlan zajokra, mint például kopogás, csörgés vagy sípolás. Ezek a hangok utalhatnak kopott csapágyakra, laza alkatrészekre vagy más mechanikai problémákra. A motor egyenletes járása is fontos. Ha a motor rángat, fullad vagy nehezen indul, az szintén problémát jelezhet.
A motorindítás után figyelj a kipufogógáz színére. A kékes füst olajégésre utal, ami komoly motorkárosodást jelezhet. A fekete füst általában túlzott üzemanyag-fogyasztást jelez, míg a fehér füst hűtőfolyadék bejutását a motorba, ami hengerfejtömítés problémára utalhat.
A motor ellenőrzésekor ne feledkezz meg a hűtőfolyadék állapotáról sem. A hűtőfolyadék szintjének a tartályon jelzett maximum és minimum között kell lennie. A hűtőfolyadék színe is árulkodó lehet. A rozsdás vagy zavaros hűtőfolyadék korrózióra vagy szennyeződésre utalhat.
Végül, de nem utolsó sorban, kérd el a szervizkönyvet és ellenőrizd a motor karbantartási előzményeit. Győződj meg róla, hogy az olajcsere és egyéb fontos karbantartási munkák időben el lettek végezve. A hiányos szervizkönyv gyanút kelthet.
A hűtőrendszer ellenőrzése: fagyálló, szivárgások, hűtő állapot
A hűtőrendszer hibái gyakran rejtve maradnak, de komoly károkat okozhatnak. Kezdd a fagyálló szintjének ellenőrzésével a tágulási tartályban. Ha alacsony, az szivárgásra utalhat.
Vizsgáld meg a hűtőfolyadék színét. A rozsdabarna szín korrózióra, az olajos foltok pedig hengerfejtömítés problémára utalhatnak.
Indítsd be a motort, és figyeld a hűtőcsöveket szivárgás szempontjából. Keresd a nedves foltokat vagy a lerakódásokat a csatlakozásoknál.
A túlmelegedés a motor halálát jelentheti, ezért a hűtőrendszer alapos ellenőrzése kritikus!
A hűtő állapotát is ellenőrizd. Keresd a sérüléseket, a deformációkat vagy a korróziót a lamellákon. Ezek rontják a hűtés hatékonyságát.
Ne feledkezz meg a ventilátorokról sem. Győződj meg arról, hogy megfelelően működnek és bekapcsolnak, amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletet. A nem működő ventilátorok szintén túlmelegedéshez vezethetnek.
A kipufogórendszer állapota: rozsda, lyukak, katalizátor ellenőrzése
A kipufogórendszer állapota kulcsfontosságú a használt autó vásárlásakor, hiszen egy elhanyagolt rendszer több százezer forintos javítási költséget vonhat maga után. Elsőként vizuálisan ellenőrizze a kipufogócsövet a rozsda jelei után. A felületi rozsda még nem feltétlenül jelent problémát, de a mély, átrozsdásodott részek komoly gondot jeleznek.
Különös figyelmet fordítson a csatlakozásokra és a hegesztésekre, ezek a pontok hajlamosak a korrózióra. Hallgasson a motor hangjára. Szokatlan zajok, sziszegés vagy brummogás lyukakra utalhatnak a rendszerben.
A katalizátor ellenőrzése elengedhetetlen. Sérült vagy hiányzó katalizátor esetén a jármű nem fog átmenni a műszaki vizsgán, ráadásul a cseréje igen költséges.
A katalizátor állapotát szakember tudja pontosan felmérni, de a külső sérülések (horpadások, repedések) már gyanút kelthetnek. A kipufogógáz szagának is fontos szerepe van a diagnosztikában. Erős, kellemetlen szag katalizátor problémára utalhat.
Ne feledje, egy alapos ellenőrzés sok bosszúságtól és felesleges kiadástól kímélheti meg Önt!
A futómű és a felfüggesztés átvizsgálása: kopogás, lógás, szilentek állapota

A futómű és a felfüggesztés állapota kritikus pont a használt autó vásárlásakor. A rejtett hibák javítása több százezer forintba is kerülhet, ezért alaposan vizsgáld meg ezeket a területeket.
Kezdd a vizuális ellenőrzéssel. Nézd meg a lengéscsillapítókat, nincsenek-e rajtuk olajfolyások. A rozsda is intő jel lehet, főleg a rugókon és a felfüggesztés egyéb elemein.
Ezután végezz dinamikus tesztet. Menj egy próbakört, és figyeld a következőket:
- Kopogó hangok: A futómű felől érkező kopogás utalhat lógó gömbfejekre, szilentekre vagy stabilizátor rudakra.
- Lógás: Ha az autó bizonytalanul viselkedik kanyarokban, vagy fékezéskor „bólogat”, az a lengéscsillapítók vagy a futómű elemeinek kopására utalhat.
- Szilentek állapota: A repedt, kiszáradt szilentek cseréje elkerülhetetlen, és befolyásolják a futómű stabilitását.
A szilentek állapota különösen fontos, mivel a repedezett szilentek nemcsak zajt okoznak, hanem a futómű geometriáját is befolyásolják, ami a gumiabroncsok egyenetlen kopásához vezethet.
Ne felejtsd el emelőn is megnézni az autót. Ekkor jobban láthatóak a futómű elemei, és a szakember könnyebben meg tudja állapítani a hibákat.
A kerékcsapágyak állapota is fontos. A kerékcsapágy zúgó hangot adhat ki, ami terhelés alatt erősödik.
Érdemes futómű beállítást is végeztetni vásárlás után, hogy megbizonyosodj arról, hogy minden a helyén van.
A fékek ellenőrzése: tárcsák, betétek, fékfolyadék
A fékrendszer állapota kritikus fontosságú egy használt autó vásárlásakor, hiszen egy elhanyagolt rendszer több százezer forintos javítási költséget is jelenthet. Kezdjük a féktárcsákkal. Ellenőrizd, hogy nincsenek-e rajtuk mély karcolások, rozsda vagy repedések. A tárcsák vastagságát is vizsgáld meg, mert a kopott tárcsákat cserélni kell.
A fékbetétek vastagsága szintén árulkodó. Ha a betétek nagyon vékonyak vagy kopottak, azonnali cserére szorulnak. A fékbetétek állapotát sokszor a felni küllői között is meg lehet vizsgálni. Hallgass oda, nincs-e fémes súrlódó hang fékezéskor, mert ez a fékbetétek kopására utalhat.
A fékfolyadék minősége is kulcsfontosságú.
A fékfolyadék higroszkópos, azaz magába szívja a nedvességet, ami rontja a hatékonyságát és korróziót okozhat a fékrendszerben.
Nézd meg a fékfolyadék tartályát. A folyadék színe világosnak és tisztának kell lennie. Ha sötét vagy zavaros, cserére szorul. A fékpedál keménységét is ellenőrizd. Ha a pedál puha vagy szivacsos érzetű, az levegőre vagy nedvességre utalhat a rendszerben, ami komoly problémákat vetít előre. A fékek működését próbáld ki biztonságos körülmények között, figyelve a rántásra vagy vibrációra fékezéskor.
Az elektronikai rendszerek tesztelése: akkumulátor, generátor, indítómotor
Az elektronikai rendszer hibái komoly költségekkel járhatnak. Kezdjük az akkumulátorral: ellenőrizzük a feszültségét terhelés alatt és üresjáratban is. Egy modern autó akkumulátorának cseréje, különösen ha start-stop rendszerrel rendelkezik, jelentős kiadás lehet.
A generátor töltőfeszültségének ellenőrzése elengedhetetlen. Ha nem megfelelő a töltés, az az akkumulátor gyors lemerüléséhez vezethet. Figyeljünk a szokatlan zajokra is, amelyek a generátor meghibásodására utalhatnak.
Az indítómotor hibája azonnal észrevehető, de a finomabb jelekre is figyeljünk. Nehezen indul az autó? Furcsa hangokat ad ki az indítómotor? Ezek mind problémát jelezhetnek. Az indítómotor cseréje, különösen egy bonyolultabb motor esetén, komoly munkadíjjal jár.
Az elektronikai rendszerek vizsgálata során ne elégedjünk meg a szemrevételezéssel! Használjunk diagnosztikai eszközöket a rejtett hibák feltárására.
2025-ben, a fejlett elektronikai rendszerek korában, a hibák diagnosztizálása egyre bonyolultabb. A legtöbb modern autó tele van szenzorokkal és elektronikus vezérlőegységekkel, amelyek meghibásodása több százezres kárt okozhat.
A beltér alapos átvizsgálása: ülések, kárpit, műszerfal
A beltér állapota sokat elárul az autó előéletéről és karbantartásáról. Az ülések kopása, a kárpit szakadásai és a műszerfal sérülései mind intő jelek lehetnek.
Vizsgáljuk meg alaposan az üléseket! Keressünk szakadásokat, foltokat és elszíneződéseket. Próbáljuk ki az ülésfűtést és a masszázsfunkciót (ha van), hogy működnek-e megfelelően. A kárpit esetében a vízfoltok gyanúsak lehetnek, jelezhetnek beázást, ami komoly problémákat okozhat.
A műszerfal alapos átvizsgálása elengedhetetlen. Ellenőrizzük, hogy minden kijelző működik-e, és nincsenek-e rejtett hibakódok. A légzsák visszajelző lámpája különösen fontos, hiszen ha világít, az komoly biztonsági kockázatot jelent.
A nem megfelelően működő légzsák javítása több százezer forintba is kerülhet.
Ne feledkezzünk meg a szőnyegekről sem! Emeljük fel őket, és nézzük meg, nincs-e alattuk rozsda vagy nedvesség. A dohos szag szintén beázásra utalhat.
A klímaberendezés tesztelése: hűtés, fűtés, szagok

A klíma tesztelése használt autó vásárlásakor kulcsfontosságú. Először is, indítsuk be a motort, majd kapcsoljuk be a klímát a legmagasabb fokozaton. Érezhetőnek kell lennie a hideg levegőnek pár percen belül.
Ezután ellenőrizzük a fűtést is. Kapcsoljuk be a fűtést a maximumra és figyeljük, hogy gyorsan meleg levegőt fúj-e. Ha a fűtés vagy a hűtés nem működik megfelelően, az komoly javítási költségeket jelenthet.
A klímaberendezés hibái akár több százezer forintos javítást is igényelhetnek, különösen a modern, bonyolult rendszerek esetében.
Végül, de nem utolsósorban, figyeljünk a szagokra. A dohos, penészes szag a klíma rendszerben lévő baktériumokra utalhat. Ez nemcsak kellemetlen, hanem egészségügyi kockázatot is jelenthet. A rendszer tisztítása költséges lehet, de elengedhetetlen.
A biztonsági rendszerek ellenőrzése: légzsákok, ABS, ESP
A biztonsági rendszerek működése kritikus fontosságú egy használt autó vásárlásakor. A légzsákok, az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) és az ESP (elektronikus stabilitásprogram) hibái rejtve maradhatnak, de komoly balesetveszélyt jelenthetnek.
Ellenőrizze a légzsákok visszajelző lámpáját a műszerfalon. Gyújtás ráadásakor fel kell villannia, majd el kell aludnia. Ha folyamatosan világít, vagy egyáltalán nem kapcsol be, az problémát jelezhet.
A légzsák hibája nem csak a légzsák működésképtelenségét jelenti, hanem a vezérlőegység hibájára is utalhat, ami a többi biztonsági rendszer működését is befolyásolhatja.
Az ABS működését a legegyszerűbben úgy tesztelheti, ha biztonságos körülmények között erőteljesen fékez. Éreznie kell a fékpedál pulzálását, ami azt jelzi, hogy az ABS aktiválódik. Ha a fékpedál blokkol, vagy az ABS visszajelző lámpa világít, akkor az rendszerhibára utal.
Az ESP működését nehezebb ellenőrizni a hétköznapi vezetés során. Keressen olyan helyet, ahol biztonságosan tesztelheti az autó stabilitását élesebb kanyarokban. Ha az ESP beavatkozik, éreznie kell, hogy a rendszer korrigálja az autó irányát. Ha az ESP visszajelző lámpa világít, az hibát jelez.
Ne feledje, a diagnosztikai eszközök segíthetnek a rejtett hibák feltárásában. Kérjen szakértői segítséget, ha bizonytalan a rendszerek működésében!
A váltó vizsgálata: automata és manuális váltók különbségei
A használt autó vásárlásakor a váltó állapota kritikus fontosságú, hiszen egy meghibásodás akár több százezer forintos kiadást is jelenthet. Lényeges különbség van az automata és manuális váltók vizsgálata között.
Manuális váltó: Ellenőrizze a kuplungpedál holtjátékát és a váltókar mozgását. A pontos, akadásmentes váltás elengedhetetlen. Figyeljen a zajokra, a recsegésre váltás közben, és a sebességből való kiugrásra. Ezek mind a kopott szinkrongyűrűk vagy egyéb mechanikai problémák jelei lehetnek.
Automata váltó: A simább váltások jellemzőek, a rángatás, késlekedés vagy a fordulatszám hirtelen emelkedése váltás közben komoly problémára utalhat. Ellenőrizze a váltóolaj színét és szagát. A sötét, égett szagú olaj cserére szorul, és a váltó kopására utalhat.
A váltóolaj rendszeres cseréje mindkét típusnál elengedhetetlen a hosszú élettartam érdekében.
Mindkét típusnál érdemes próbakört tenni különböző sebességeken és terheléseken, hogy feltárja az esetleges problémákat. A szakember általi átvizsgálás a vásárlás előtt erősen ajánlott, különösen automata váltós autóknál, ahol a javítás költségei jelentősen magasabbak lehetnek.
A szervokormány ellenőrzése: szivárgás, hangok, könnyű kezelhetőség
A szervokormány állapota kulcsfontosságú egy használt autó esetében. Ellenőrizd a szervokormány-szivattyú környékét szivárgások után kutatva. A pirosas vagy barnás folyadék árulkodó jel lehet. Indítsd be a motort, és figyeld meg, hogy könnyedén tudod-e forgatni a kormányt.
Furcsa hangok, mint például nyöszörgés vagy búgás a kormány forgatásakor, a szervokormány hibájára utalhatnak. Járó motornál vizsgáld meg a szervokormány folyadékszintjét a tartályban. Ha alacsony, az szivárgásra vagy más problémára utalhat.
Ha a kormányzás nehézkes, vagy akadozik, az komolyabb problémát jelezhet, aminek a javítása több százezer forintba is kerülhet.
Fordítsd el a kormányt teljesen balra, majd teljesen jobbra, és figyeld meg, hogy a kormányzás egyenletes-e, és nincsenek-e benne holtpontok. A könnyű kezelhetőség alapvető elvárás egy jól működő szervokormánytól.
A kilométeróra valóságtartalmának ellenőrzése: szervizkönyv, műszaki vizsgák adatai

A kilométeróra állása kulcsfontosságú információ, de sajnos gyakran manipulálják. A valós futásteljesítmény kiderítése érdekében elsődlegesen a szervizkönyvet kell alaposan átvizsgálni. Ellenőrizze, hogy a bejegyzések rendszeresek-e, és a dátumok, kilométeróra állások logikus sorrendet mutatnak-e. Ha a szervizkönyv hiányos vagy gyanús, az komoly figyelmeztető jel.
A műszaki vizsgák adatai szintén értékes információforrást jelentenek. Kérje el a korábbi műszaki vizsgalapokat, vagy ha lehetséges, ellenőrizze azokat online (amennyiben az adott országban elérhető ilyen adatbázis). Hasonlítsa össze a műszaki vizsgákon rögzített kilométeróra állásokat a jelenlegi állással.
Ha a szervizkönyv és a műszaki vizsgák adatai között ellentmondás van, az szinte biztosan manipulációra utal.
Ne feledje, hogy a digitális szervizkönyvek is hamisíthatók, bár ez nehezebb feladat. Kérdezzen rá, hogy melyik szervizben végezték a karbantartásokat, és ha lehetséges, vegye fel a kapcsolatot a szervizzel, hogy megerősítse az adatokat. A diagnosztikai rendszer is tárolhat információkat a valós futásteljesítményről, ezért érdemes szakemberrel átvizsgáltatni az autót.
A próbakör fontossága és mire figyeljünk vezetés közben
A próbakör a használt autó vásárlás egyik legkritikusabb pontja. Ne hagyd ki, és ne sajnáld rá az időt! Ez az a pillanat, amikor kiderülhetnek olyan rejtett hibák, amik a hirdetésből vagy a szemrevételezés során nem tűntek fel.
Mire figyelj vezetés közben?
- Motorhang: Figyeld a motor hangját alapjáraton és gyorsításkor. Szokatlan zajok, kopogások, csörgések súlyos problémákra utalhatnak.
- Fékek: Teszteld a fékeket különböző sebességeknél. Rángat, nyikorog, vagy hosszú a féktáv? Ezek mind intő jelek.
- Kormányzás: A kormányzás legyen pontos és stabil. Ha a kormány nehezen jár, vagy húz valamelyik irányba, futómű- vagy kormányműproblémák lehetnek.
- Váltó: A váltások legyenek simák és zökkenőmentesek. Recsegés, akadozás komoly váltóhibát jelezhet.
- Felfüggesztés: Figyeld az autó viselkedését egyenetlen útfelületen. Zörgés, koppanás a felfüggesztésben kopott alkatrészekre utalhat.
A próbakör során ne csak a megszokott útvonalakon vezess. Keress egyenetlen utat, fordulj meg szűk helyeken, hogy a lehető legtöbb helyzetben tesztelhesd az autót.
A próbakörön figyelj a műszerfalra is. Győződj meg róla, hogy nincsenek égő figyelmeztető lámpák. Ha ég valamilyen lámpa, kérdezz rá, mi az oka, és számolj a javítás költségével.
Ha van rá lehetőséged, vidd el az autót egy diagnosztikai vizsgálatra is a próbakör után. Ez a vizsgálat feltárhat olyan rejtett hibákat, amik vezetés közben nem derültek ki.
Szakember bevonása: mikor érdemes szakértőt hívni
Bár az ellenőrzőlistánk sokat segít, vannak esetek, amikor a szakember bevonása elengedhetetlen. Ha bizonytalan vagy a műszaki állapotot illetően, vagy komolyabb hibákra gyanakszol, ne kockáztass!
A szakértő átfogó diagnosztikát végez, ami feltárhat olyan rejtett hibákat, amik szabad szemmel nem láthatóak.
Mikor érdemes szakértőt hívni?
- Ha az autón korábbi sérülések nyomai láthatóak (pl. javított karosszéria).
- Ha a motor furcsa hangokat ad, vagy a váltás nem zökkenőmentes.
- Ha az autó elektronikai rendszerei (pl. ABS, ESP) hibát jeleznek.
- Ha a vételár túl alacsony a hasonló modellekhez képest – ez gyakran rejtett problémákra utal.
A szakértői vizsgálat költsége töredéke lehet egy későbbi, több százezres javításnak. A megtakarítás mellett a nyugalom is sokat ér.
A dokumentumok áttekintése: forgalmi engedély, törzskönyv, szervizkönyv
Használt autó vásárlásakor az első lépés a dokumentumok alapos átvizsgálása. A forgalmi engedély és a törzskönyv egyezőségét ellenőrizni kell a járművön található alvázszámmal (VIN). Eltérés esetén azonnal hagyd abba a vásárlást, mert valószínűleg lopott, vagy hamisított autóról van szó.
A szervizkönyv megléte és annak hitelessége kulcsfontosságú. Nézd meg, hogy a bejegyzések rendszeresek-e, és hogy a kilométeróra állása is megfelel-e a szervizintervallumoknak. Hiányzó bejegyzések vagy gyanús pecsétek esetén kérj további információt az eladótól. Ha nem tud hitelt érdemlő magyarázatot adni, jobb tovább keresgélni.
A szervizkönyv nem csak a karbantartásokról árulkodik, hanem a korábbi javításokról is, ami segíthet felmérni az autó műszaki állapotát.
Ne feledd, a dokumentumok hiányossága vagy azok hamisítása komoly problémákat vethet fel a jövőben, akár több százezres kárt is okozhat.
A szerződéskötés buktatói: mire figyeljünk a papírokon

A szerződéskötés a használt autó vásárlás kritikus pontja. Ne siess, szánj időt az alapos átnézésre. Ellenőrizd, hogy az alvázszám és a motorsszám megegyezik-e a forgalmi engedélyben szereplő adatokkal, illetve a járművön található azonosítókkal.
Különös figyelmet fordíts a vételárra és a fizetési feltételekre. Győződj meg róla, hogy minden egyértelműen rögzítve van a szerződésben.
A legfontosabb: ne írj alá semmit, amíg nem értesz minden pontot!
Vizsgáld meg, hogy a szerződés tartalmazza-e a jármű korábbi sérüléseire vonatkozó információkat, különös tekintettel a káreseményekre. Ha a kereskedő nem tud vagy nem akar erről tájékoztatást adni, az gyanús jel lehet.
Győződj meg arról, hogy a szerződésben szerepel a garancia (ha van) feltételei. Tudj meg mindent a garancia érvényesítésének módjáról és a fedezett alkatrészekről.
Használt elektromos autók speciális szempontjai: akkumulátor állapota, töltési lehetőségek
Használt elektromos autó vásárlásakor a legfontosabb szempont az akkumulátor állapota. Ez az alkatrész teszi ki az autó értékének jelentős részét, és a cseréje komoly kiadást jelenthet. Érdemes professzionális akkumulátor diagnosztikát végeztetni, ami megmutatja a kapacitásvesztést és a cellák állapotát.
Az akkumulátor egészségét befolyásolja a korábbi használat módja is. A gyors töltések és a teljes lemerítések károsíthatják az akkumulátort. Kérdezz rá a korábbi tulajdonos töltési szokásaira, és nézd meg a szervizkönyvet, hogy milyen gyakran volt szervizelve az autó.
Az akkumulátor állapota mellett a töltési lehetőségek is kulcsfontosságúak. Győződj meg róla, hogy az autóhoz megvannak a szükséges töltőkábelek, és hogy kompatibilis a lakóhelyeden elérhető töltőállomásokkal.
Ellenőrizd a töltőcsatlakozókat is, hogy nincsenek-e sérülések. A korrodált vagy sérült csatlakozó problémákat okozhat a töltés során.
- Vizsgáld meg a garanciális feltételeket az akkumulátorra.
- Kérj tesztvezetést, és figyeld meg a hatótávolságot.
- Nézd meg az autó töltési sebességét különböző töltőpontokon.
Ne feledkezz meg a szoftverfrissítésekről sem. Az elavult szoftver hibákat okozhat a töltésben és az akkumulátor kezelésében.
A töltési infrastruktúra elérhetősége a lakóhelyeden szintén fontos tényező. Ha nincs lehetőséged otthon tölteni, akkor érdemes tájékozódni a nyilvános töltőállomásokról és azok árairól.
Hibrid autók ellenőrzése: akkumulátor és a benzinmotor összhangja
A hibrid autók vásárlásakor a akkumulátor állapota kulcsfontosságú. Egy elhasználódott akkumulátor cseréje több százezer forintba is kerülhet, ezért alaposan vizsgáld meg.
Ellenőrizd az akkumulátor garanciáját. Sok gyártó kínál külön garanciát a hibrid rendszerekre. Nézd meg, hogy a garancia még érvényes-e.
A hibrid rendszer hatékony működése nagymértékben függ a benzinmotor és az elektromos motor összhangjától. Győződj meg róla, hogy nincsenek rángatások, furcsa hangok, vagy teljesítményvesztés a váltások során.
Kérj akkumulátor diagnosztikai tesztet. Ez a teszt pontos képet ad az akkumulátor állapotáról és várható élettartamáról. Ez egy kis befektetés, ami megóvhat a nagyobb kiadásoktól.
Vizsgáld meg a fékrendszert is. A hibrid autók regeneratív fékezést használnak, ami kevésbé terheli a hagyományos fékeket. Ennek ellenére, ellenőrizd a féktárcsák és fékbetétek állapotát, mert a nem megfelelő karbantartás itt is komoly problémákat okozhat.
Ne feledkezz meg a szervizkönyvről! Győződj meg róla, hogy a hibrid rendszer karbantartása a gyártói előírásoknak megfelelően történt-e.
A leggyakoribb hibák márkák és típusok szerint
Használt autó vásárlásakor 2025-ben is érdemes típus-specifikus hibákra figyelni, hiszen ezek több százezer forintos javítási költséget jelenthetnek. Néhány példa:
- Volkswagen csoport (pl. VW, Audi, Skoda, Seat): A 2.0 TDI motoroknál gyakori a porlasztócsúcsok meghibásodása és a turbófeltöltő idő előtti elhasználódása. A DSG váltók karbantartása elhanyagolva szintén komoly költségekkel járhat.
- BMW: A régebbi modelleknél (pl. E90, E60) a vezérműlánc nyúlása okozhat problémát, ami a motor teljes tönkremeneteléhez is vezethet. Az elektronikus alkatrészek meghibásodása sem ritka, különösen a komfortelektronika terén.
- Ford: A TDCi motoroknál a nagynyomású szivattyú kopása és a befecskendezők meghibásodása a leggyakoribb probléma. A futómű alkatrészei is hamarabb elhasználódhatnak, mint más márkáknál.
- Opel: Az 1.6 CDTI motoroknál a részecskeszűrő eltömődése gyakori, különösen városi használat mellett. Az elektromos szervokormány meghibásodása is előfordulhat.
- Renault/Dacia: A 1.5 dCi motoroknál a hajtókarcsapágyak kopása, a porlasztók meghibásodása és a turbófeltöltő problémái a legjellemzőbbek.
A típus-specifikus hibák ismerete elengedhetetlen a használt autó vásárlásakor, hiszen ezekre fókuszálva célzottabban ellenőrizhetjük az autót, és elkerülhetjük a későbbi kellemetlenségeket.
Japán autók (pl. Toyota, Honda, Mazda): Általában megbízhatóbbak, de a rozsdásodás veszélye itt is fennáll, különösen az idősebb modelleknél. A hibrid rendszerek karbantartása speciális tudást igényel, és a akkumulátor cseréje jelentős költséget jelenthet.
Fontos! Az általános hibák mellett (pl. féltengely, lengéscsillapító, fékek állapota) a motorolaj szivárgására, a hűtővíz szivárgására és a kipufogórendszer állapotára is figyeljünk, hiszen ezek mind komoly problémákat jelezhetnek.
Érdemes szakértővel átvizsgáltatni az autót vásárlás előtt, aki a típus-specifikus hibákra fókuszálva pontosabb képet adhat az autó állapotáról.
Az autó előéletének feltárása: online adatbázisok, VIN-szám ellenőrzése

A használt autó vásárlásakor a VIN-szám (alvázszám) az elsődleges nyomozati eszközöd. Ezzel az egyedi azonosítóval rengeteg információhoz juthatsz az autó előéletéről.
Számos online adatbázis létezik, amelyek a VIN-szám alapján lekérdezhetők. Ezek a lekérdezések feltárhatják az autó korábbi sérüléseit, baleseteit, szervizeléseit, kilométeróra-manipulációit, és akár azt is, hogy ellopták-e.
Az autó teljes előéletének ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerüld a későbbi, akár több százezres kárt okozó rejtett hibákat.
A legnépszerűbb adatbázisok közé tartoznak a fizetős szolgáltatások, de léteznek ingyenes, korlátozott információt nyújtó lehetőségek is. Érdemes több forrásból is tájékozódni a pontosabb kép érdekében. Ne feledd, a hiányos vagy ellentmondásos adatok gyanúsak lehetnek!
A lekérdezés során kapott információkat gondosan hasonlítsd össze az autó állapotával és a tulajdonos által elmondottakkal. Ha eltérést tapasztalsz, az vészjósló jel lehet.
Javítási költségek kalkulálása: alkatrészárak, munkadíjak
A használt autó vásárlásakor ne csak a vételárat vedd figyelembe! A potenciális javítási költségek jelentősen befolyásolhatják a döntésed.
Az alkatrészárak tájékozódásához használj online alkatrész keresőket, vagy kérj árajánlatot több szerelőtől. Ne feledd, a márkás alkatrészek drágábbak, de általában tartósabbak is.
A munkadíj nagyban függ a szerelő műhelyétől és a javítás bonyolultságától. Érdemes több helyről is árajánlatot kérni, és összehasonlítani azokat. A rejtett hibák javítási költségei gyakran magasabbak lehetnek, mint a kezdetben kalkulált összeg.
A kuplungcsere, a vezérműszíj csere vagy egy hengerfej felújítás könnyen több százezer forintba is kerülhet.
Érdemes előre tájékozódni a leggyakoribb típus hibákról, és azok javítási költségeiről. Ez segíthet a reális költségek kalkulálásában.
Alkudási tippek: hogyan érjük el a legjobb árat
Az alkudás kulcsa a tájékozottság. Mielőtt ajánlatot teszel, alaposan nézd át a piaci árakat, és gyűjts információt az autó előéletéről. Ha találsz hibákat (akár a próbakör során, akár a dokumentációban), használd fel őket alku alapként.
Ne félj alacsonyabb árat kínálni, mint amit elképzeltél! A legrosszabb, ami történhet, hogy a másik fél nem fogadja el.
Mutass érdeklődést, de ne tűnj kétségbeesettnek. Ha az eladó úgy érzi, hogy te vagy az egyetlen vevőjelölt, kevésbé lesz hajlandó engedni az árból. A készpénzes fizetés sokszor előnyt jelenthet, de ne áruld el rögtön. A szezonális árak is befolyásolhatják az alkut. Télen a kabriókat, nyáron a 4×4-eseket nehezebb eladni.
Finanszírozási lehetőségek használt autó vásárlásakor
Használt autó vásárlásakor a finanszírozás kulcsfontosságú lehet. Számos lehetőség áll rendelkezésünkre, de körültekintően kell választani.
A leggyakoribb megoldás a banki autóhitel, melynek előnye a viszonylag alacsony kamat, viszont szigorú feltételekhez kötik.
A személyi kölcsön is egy opció, de általában magasabb a kamata, mint az autóhitelnek.
Érdemes megfontolni a lízinget is, bár ez a konstrukció bonyolultabb, és nem biztos, hogy a futamidő végén a miénk lesz az autó.
Ne feledkezzünk meg a kereskedői finanszírozásról sem, ami kényelmes megoldás lehet, de érdemes összehasonlítani a feltételeket más ajánlatokkal.
Mielőtt döntést hozunk, hasonlítsuk össze a különböző THM (Teljes Hiteldíj Mutató) értékeket, hogy a legkedvezőbb konstrukciót válasszuk.
Biztosítási szempontok használt autó vásárlásakor

Használt autó vásárlásakor ne feledkezz meg a biztosítási előzményekről! Kérdezd le a kártörténetet, hogy megtudd, volt-e korábban balesete az autónak. Ez befolyásolhatja a jövőbeni biztosítási díjadat.
A magasabb kockázatú autókra (pl. gyakori káresemények) drágább a biztosítás.
Ellenőrizd, hogy az autó gyári alkatrészekkel van-e felszerelve. A nem gyári alkatrészek használata a biztosítási feltételek megszegésének minősülhet. A biztosító megtagadhatja a kifizetést egy esetleges kár esetén, ha nem gyári alkatrészeket találnak.
Mielőtt megvásárolod az autót, kérj árajánlatot több biztosítótól. Vedd figyelembe az önrészt és a biztosítási feltételeket. Ne csak az ár legyen a döntő!
Győződj meg arról, hogy az eladó rendelkezik az autó teljes körű biztosítási dokumentációjával. Ez segít tisztázni az esetleges kérdéseket és megelőzni a későbbi problémákat.